Climate Detectives konkurs – dzieje się!

esero.kopernik.org.pl 1 dzień temu

Od kilku tygodni zespoły z całej Polski pracują nad swoimi projektami w ramach konkursu Climate Detectives!

Przed nimi nie lada wyzwanie! Działają w lokalnym środowisku poszukując problemu z zakresu zmian klimatu lub ekologii, prześwietlają go przy pomocy wszystkich dostępnych środków i metod, by ostatecznie wymyślić rozwiązania problemu, które wdrożą w swoich szkołach a może choćby miejscowościach. Uczą się przygotowania dokumentacji projektu, promocji swoich działań i analizy wyników swoich badań, które posłużą do przygotowania niezbędnych akcji naprawczych.

Do wspólnego wyzwania zgłosiło się aż 37 zespołów z bardzo różnymi projektami! Opiekunowie i opiekunki zespołów spotykają się z nami podczas warsztatów metodycznych i merytorycznych, by jeszcze lepiej wspierać zespoły w naukowej drodze. A już niedługo warsztaty dla zespołów!

Kto jest z nami? Zespoły alfabetycznie:

ID nazwa zespołu ID nazwa zespołu
1 ALOkonstruktorzy 20 Klimatyczna grupa z Żeromia
2 AstroBem 21 Klub Młodego Odkrywcy Skarby Pobliża
3 Atmosferyczni badacze 22 KMO Curie
4 Chemicy Magicy 23 Lembir
5 Chłopaki z klasy 7 24 Leśna drużyna
6 dalEKOwzroczni 25 MediaSAT
7 Demeter”s 26 Mega Moczarki
8 Deszczowcy 27 Naukonauci
9 Echo Ziemi 28 Pomorskie skrzaty
10 EcoFlow 29 SATiE
11 Eko Krakówka 30 Siarczki
12 Ekodrużyna 31 SIX Elements of Science
13 EkoLab SP2 32 Sokole Oko na Klimat
14 EkoMolekuły z IIIa 33 SP 37
15 Eko-nomik 34 STEAM TEAM SP1 Wieleń
16 Green Guardians 35 THE EARTH EXPLORER
17 H2 4You 36 Zielone Laboratorium
18 Klasa 3A 37 ZSPryw Opoczno
19 Klimatory

Istotnym elementem naszego konkursu jest kontakt z ekspertkami i ekspertami, którzy tworzą z nami warsztaty metodyczne i merytoryczne. Dbają o wysoką jakość materiałów, wydarzeń i projektów. Będą również przygotowywać informacje zwrotne do raportów po każdym etapie konkursu.

Konkurs wspierają ekspertki i eksperci zasiadający w jury:

dr Zbigniew Bohdanowicz – ekonomista, psycholog związany z Fundacją Edukacji Klimatycznej oraz Ośrodkiem Przetwarzania Informacji. Redaktor naukowy i współautor podręcznika Klimatyczne ABC. Zajmuje się popularyzacją wiedzy o zmianie klimatu, szczególnie w kontekście jej ekonomicznych i społecznych konsekwencji oraz powiązań zmiany klimatu z kryzysem bioróżnorodności. Prowadzi badania dotyczące postaw społecznych wobec ochrony środowiska, transformacji energetycznej i polityk klimatycznych.

Magdalena Jasińska – nauczycielka przedmiotów przyrodniczych z 20-letnim doświadczeniem. Autorka wieloletniego projektu edukacyjnego „Arboretum Inspiruje”. Laureatka prestiżowej nagrody „Zielone Czeki”, przyznawanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za działania na rzecz ochrony środowiska. Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska, promująca naukę o kosmosie wśród młodzieży. Współautorka zeszytów zajęć terenowych, które wspierają praktyczne nauczanie przyrody w terenie.

Aneta Kołton – Janiga – nauczycielka przedmiotów przyrodniczych – fizyki, chemii i biologii – oraz Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 38 w Sosnowcu, gdzie pełni rolę opiekunki Klubu Młodego Odkrywcy. Pasjonuje ją edukacja praktyczna (uczenie przez doświadczanie), tematyka kosmiczna i nowoczesne technologie. Ukończyła liczne szkolenia w zakresie tworzenia pomocy edukacyjnych, w tym programy „Szkoła Prototypowania” (edycje I, II, VI oraz edycja zaawansowana) oraz kurs „Stay Eco Aware” w ramach programu Erasmus w Maladze w 2024 roku.

Jest autorką wielu scenariuszy edukacyjnych z zakresu edukacji kosmicznej i ekologii, opublikowanych na stronie ESERO, a także projektu międzynarodowego „Make it Open”. Razem z uczniami zdobyła tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu „Nauka dla Ciebie” w edycjach 2018, 2019 i 2023. Uczestniczyła także w innych projektach uczniowskich, takich jak „Badacze KMO”, „Konstruktorzy Marzeń” i „Szkoła z technologią”. Z pasją angażuje się w organizowanie festiwali i pikników naukowych, gdzie z uczniami prezentuje wyniki ich wspólnych prac.

Grzegorz Głowacki – absolwent wydziału chemicznego Politechniki Gdańskiej i studiów MBA na Uniwersytecie Gdańskim. Pracę zawodową rozpoczął w Rafinerii Gdańskiej, gdzie zajmował się ograniczeniem wpływu procesów petrochemicznych na środowisko naturalne. Swoje zaangażowanie ekologiczne kontynuuje w ramach gdyńskiego Stowarzyszenia Czyste Pomorze, gdzie piastuje stanowisko prezesa zarządu. Prowadzi tematy związane z ograniczeniem zakwitu sinic w Zatoce Gdańskiej, zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych oraz powstawania lasów społecznych. Aktualnie pracuje w branży ciepłowniczej. Odpowiada za projekty polegające na zastępowaniu energii ze spalania paliw kopalnych, produkcją ciepła ze źródeł odnawialnych.

Renata Pagacz – dyplomowana nauczycielka nauk ścisłych i przyrodniczych. Dwukrotna grantobiorczyni Centrum Mistrzostwa Informatycznego, autorka scenariusza ogólnopolskiego projektu „Plac Zabaw. Na drodze do partnerstwa” realizowanego przez Cyfrowy Dialog. Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska, nauczycielka OseHero. Laureatka konkursu Konstruktorzy Marzen 2024. Trenerka.

Do swojej pracy wprowadza nowinki technologiczne i innowacje. Wykonuje liczne projekty z zakresu robotyki, bezpieczeństwa w sieci i ekologii. Jest autorką projektu realizowanego z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: Świat zadymiony ma same złe strony albo Rozświetlona szkoła – we współpracy z PGE oraz wielu innych przedsięwzięć edukacyjnych, które wpływają na poprawę środowiska i edukację społeczeństwa. Pasja, zaangażowanie, kreatywność, pokonywanie barier i szukanie nowych wyzwań to jej cechy, dzięki którym zmienia świat, inspiruje innych i odkrywa nieskończone możliwości.

dr Karolina Rożko – adiunkt w Instytucie Astronomii im. prof. Janusza Gila na Uniwersytecie Zielonogórskim. W pracy naukowej koncentruje się na badaniu pulsarów. Od lat zaangażowana w popularyzację nauki oraz nieformalną edukację kosmiczną. Od sześciu lat uczestniczy w międzynarodowym projekcie edukacyjnym dotyczącym zmian klimatu, realizowanym przez fundację Prometeruse. W ramach tego projektu odwiedza szkoły ponadpodstawowe i jako naukowiec pomaga młodzieży zrozumieć na czym polegają zmiany klimatyczne.

Idź do oryginalnego materiału