Od kilku tygodni zespoły z całej Polski pracują nad swoimi projektami w ramach konkursu Climate Detectives!
Przed nimi nie lada wyzwanie! Działają w lokalnym środowisku poszukując problemu z zakresu zmian klimatu lub ekologii, prześwietlają go przy pomocy wszystkich dostępnych środków i metod, by ostatecznie wymyślić rozwiązania problemu, które wdrożą w swoich szkołach a może choćby miejscowościach. Uczą się przygotowania dokumentacji projektu, promocji swoich działań i analizy wyników swoich badań, które posłużą do przygotowania niezbędnych akcji naprawczych.
Do wspólnego wyzwania zgłosiło się aż 37 zespołów z bardzo różnymi projektami! Opiekunowie i opiekunki zespołów spotykają się z nami podczas warsztatów metodycznych i merytorycznych, by jeszcze lepiej wspierać zespoły w naukowej drodze. A już niedługo warsztaty dla zespołów!
Kto jest z nami? Zespoły alfabetycznie:
ID | nazwa zespołu | ID | nazwa zespołu |
1 | ALOkonstruktorzy | 20 | Klimatyczna grupa z Żeromia |
2 | AstroBem | 21 | Klub Młodego Odkrywcy Skarby Pobliża |
3 | Atmosferyczni badacze | 22 | KMO Curie |
4 | Chemicy Magicy | 23 | Lembir |
5 | Chłopaki z klasy 7 | 24 | Leśna drużyna |
6 | dalEKOwzroczni | 25 | MediaSAT |
7 | Demeter”s | 26 | Mega Moczarki |
8 | Deszczowcy | 27 | Naukonauci |
9 | Echo Ziemi | 28 | Pomorskie skrzaty |
10 | EcoFlow | 29 | SATiE |
11 | Eko Krakówka | 30 | Siarczki |
12 | Ekodrużyna | 31 | SIX Elements of Science |
13 | EkoLab SP2 | 32 | Sokole Oko na Klimat |
14 | EkoMolekuły z IIIa | 33 | SP 37 |
15 | Eko-nomik | 34 | STEAM TEAM SP1 Wieleń |
16 | Green Guardians | 35 | THE EARTH EXPLORER |
17 | H2 4You | 36 | Zielone Laboratorium |
18 | Klasa 3A | 37 | ZSPryw Opoczno |
19 | Klimatory |
Istotnym elementem naszego konkursu jest kontakt z ekspertkami i ekspertami, którzy tworzą z nami warsztaty metodyczne i merytoryczne. Dbają o wysoką jakość materiałów, wydarzeń i projektów. Będą również przygotowywać informacje zwrotne do raportów po każdym etapie konkursu.
Konkurs wspierają ekspertki i eksperci zasiadający w jury:
dr Zbigniew Bohdanowicz – ekonomista, psycholog związany z Fundacją Edukacji Klimatycznej oraz Ośrodkiem Przetwarzania Informacji. Redaktor naukowy i współautor podręcznika Klimatyczne ABC. Zajmuje się popularyzacją wiedzy o zmianie klimatu, szczególnie w kontekście jej ekonomicznych i społecznych konsekwencji oraz powiązań zmiany klimatu z kryzysem bioróżnorodności. Prowadzi badania dotyczące postaw społecznych wobec ochrony środowiska, transformacji energetycznej i polityk klimatycznych.
Magdalena Jasińska – nauczycielka przedmiotów przyrodniczych z 20-letnim doświadczeniem. Autorka wieloletniego projektu edukacyjnego „Arboretum Inspiruje”. Laureatka prestiżowej nagrody „Zielone Czeki”, przyznawanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za działania na rzecz ochrony środowiska. Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska, promująca naukę o kosmosie wśród młodzieży. Współautorka zeszytów zajęć terenowych, które wspierają praktyczne nauczanie przyrody w terenie.
Aneta Kołton – Janiga – nauczycielka przedmiotów przyrodniczych – fizyki, chemii i biologii – oraz Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 38 w Sosnowcu, gdzie pełni rolę opiekunki Klubu Młodego Odkrywcy. Pasjonuje ją edukacja praktyczna (uczenie przez doświadczanie), tematyka kosmiczna i nowoczesne technologie. Ukończyła liczne szkolenia w zakresie tworzenia pomocy edukacyjnych, w tym programy „Szkoła Prototypowania” (edycje I, II, VI oraz edycja zaawansowana) oraz kurs „Stay Eco Aware” w ramach programu Erasmus w Maladze w 2024 roku.
Jest autorką wielu scenariuszy edukacyjnych z zakresu edukacji kosmicznej i ekologii, opublikowanych na stronie ESERO, a także projektu międzynarodowego „Make it Open”. Razem z uczniami zdobyła tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu „Nauka dla Ciebie” w edycjach 2018, 2019 i 2023. Uczestniczyła także w innych projektach uczniowskich, takich jak „Badacze KMO”, „Konstruktorzy Marzeń” i „Szkoła z technologią”. Z pasją angażuje się w organizowanie festiwali i pikników naukowych, gdzie z uczniami prezentuje wyniki ich wspólnych prac.
Grzegorz Głowacki – absolwent wydziału chemicznego Politechniki Gdańskiej i studiów MBA na Uniwersytecie Gdańskim. Pracę zawodową rozpoczął w Rafinerii Gdańskiej, gdzie zajmował się ograniczeniem wpływu procesów petrochemicznych na środowisko naturalne. Swoje zaangażowanie ekologiczne kontynuuje w ramach gdyńskiego Stowarzyszenia Czyste Pomorze, gdzie piastuje stanowisko prezesa zarządu. Prowadzi tematy związane z ograniczeniem zakwitu sinic w Zatoce Gdańskiej, zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych oraz powstawania lasów społecznych. Aktualnie pracuje w branży ciepłowniczej. Odpowiada za projekty polegające na zastępowaniu energii ze spalania paliw kopalnych, produkcją ciepła ze źródeł odnawialnych.
Renata Pagacz – dyplomowana nauczycielka nauk ścisłych i przyrodniczych. Dwukrotna grantobiorczyni Centrum Mistrzostwa Informatycznego, autorka scenariusza ogólnopolskiego projektu „Plac Zabaw. Na drodze do partnerstwa” realizowanego przez Cyfrowy Dialog. Ambasadorka Edukacji Kosmicznej w ramach programu ESERO-Polska, nauczycielka OseHero. Laureatka konkursu Konstruktorzy Marzen 2024. Trenerka.
Do swojej pracy wprowadza nowinki technologiczne i innowacje. Wykonuje liczne projekty z zakresu robotyki, bezpieczeństwa w sieci i ekologii. Jest autorką projektu realizowanego z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: Świat zadymiony ma same złe strony albo Rozświetlona szkoła – we współpracy z PGE oraz wielu innych przedsięwzięć edukacyjnych, które wpływają na poprawę środowiska i edukację społeczeństwa. Pasja, zaangażowanie, kreatywność, pokonywanie barier i szukanie nowych wyzwań to jej cechy, dzięki którym zmienia świat, inspiruje innych i odkrywa nieskończone możliwości.
dr Karolina Rożko – adiunkt w Instytucie Astronomii im. prof. Janusza Gila na Uniwersytecie Zielonogórskim. W pracy naukowej koncentruje się na badaniu pulsarów. Od lat zaangażowana w popularyzację nauki oraz nieformalną edukację kosmiczną. Od sześciu lat uczestniczy w międzynarodowym projekcie edukacyjnym dotyczącym zmian klimatu, realizowanym przez fundację Prometeruse. W ramach tego projektu odwiedza szkoły ponadpodstawowe i jako naukowiec pomaga młodzieży zrozumieć na czym polegają zmiany klimatyczne.