Niespodziewane odkrycie na placu budowy gmachu UW w Warszawie. "Szyb S-4a"

9 godzin temu
Pracownicy budowy nowego gmachu Uniwersytetu Warszawskiego odkryli żelbetową konstrukcję. Mogą to być pozostałości inwestycji z połowy XX wieku - podał portal tvn24.
Odkrycie na budowie w Warszawie: Przy ulicy Bednarskiej, na Mariensztacie, powstaje nowy budynek Uniwersytetu Warszawskiego. W połowie 2027 roku mają zacząć z niego korzystać studenci i pracownicy wydziałów Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii oraz Nauk Ekonomicznych. W czasie prac pracownicy budowy na głębokości dwóch metrów odkryli coś, czego w planach nie było. To żelbetowa konstrukcja, prawdopodobnie pozostałość po metrze, którego budowę w latach 50. XX wieku planowały władze stolicy.


REKLAMA


Co dalej z budową? O sprawie poinformował portal tvnwarszawa. Dziennikarze skontaktowali się z uczelnią i zapytali o ewentualne opóźnienie inwestycji na Mariensztacie. Olga Najfeld z biura prasowego poinformowała, iż jest zbyt wcześnie, by stwierdzić "czy odkryty element wpłynie na harmonogram realizacji inwestycji". - Jednocześnie informujemy, iż prace w pozostałych częściach terenu są prowadzone zgodnie z planem i bez zakłóceń - dodała.


Zobacz wideo Wyborcy Sławomira Mentzena skręcają w stronę Zandberga


Szyb S-4a: W rozmowie z dziennikarzem serwisu varsavianista Jakub Jastrzębski wytłumaczył, iż w tym miejscu Mariensztatu mógł być szyb oznaczony S-4a, który miał głębokość prawie 44 metrów i średnicę 6 metrów. Wybudowano go w latach 1952-53 - powiedział. Potwierdziła to przedstawicielka UW. - Wstępna ocena sugeruje, iż może to być pozostałość po niezrealizowanych pracach nad metrem głębokim z lat 50. XX wieku. Odkryty obiekt został niezwłocznie zgłoszony do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - zapewniła. O odkrycie poinformowano również na stronie "Okno na Warszawę".


Metro głębokie w Warszawie: W 1951 roku w Warszawie rozpoczęły się prace budowlane metra głębokiego. Tunele miały znaleźć się głębiej niż współczesna infrastruktura - ok. 30-50 m pod ziemią. Dziś najgłębiej usytuowana jest stacja Nowy Świat-Uniwersytet - to poziom 23 metrów. Pierwszym etapem miała być budowa tunelu pod Wisłą, który połączyłby Plac Teatralny po lewej stronie miasta ze stacją Targowa na Pradze-Północ, na prawym brzegu rzeki. Inwestycji z czasów PRL-u nigdy nie ukończono.
Czytaj również: "Kosmiczne turystki oderwały się od ziemi. I od rzeczywistości. To zabawa dla bogatych, nie feminizm". Źródło: tvnwarszawa.pl, Murator, UW
Idź do oryginalnego materiału