MEN planuje zmiany w szkołach. Lubnauer mówi o zaletach gimnazjów

1 tydzień temu
Zmiany strukturalne? Nie tędy droga – wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer podczas spotkania z nauczycielami w Gdańsku podkreśliła, iż rewolucji w systemie oświaty nie będzie. MEN stawia na ewolucję, a nie przewracanie wszystkiego do góry nogami – koncentrując się m.in. na cyfryzacji, sztucznej inteligencji i realnym wsparciu uczniów oraz nauczycieli.


Zmiany strukturalne? Nie tędy droga


Odkąd szefową Ministerstwa Edukacji Narodowej została Barbara Nowacka, sukcesywnie razem ze swoimi współpracownikami stara się wprowadzać do szkół nowe rozwiązania, które mają usprawnić edukację i nieco zmienić podejście do niej. Nowacka zaczęła od zlikwidowania obowiązkowych prac domowych w szkołach podstawowych, zmiany podstawy programowej i wprowadzenia nowych przedmiotów. Teraz pojawiły się głosy o kolejnych zmianach strukturalnych i planach na wprowadzenie do szkół szeroko pojętej nauki o technologiach.

W środę 9 kwietnia w Gdańsku odbyło się spotkanie wiceszefowej MEN Katarzyny Lubnauer z tamtejszymi dyrektorami szkół. Wiceministra wspomniała na nim, iż jesteśmy już po pół roku prac dotyczących reformy edukacji. Oceniła zmiany na dobre, choć zauważyła, iż polskie szkolnictwo nie jest w czołówce krajów, w których ta dziedzina jest najlepsza.

– Już nie jesteśmy w ścisłej czołówce, ale jesteśmy wśród krajów, które są dobre – przyznała wiceszefowa MEN. Dodała, iż dla niej największym problemem w tej chwili są braki uczniów w wiedzy matematycznej oraz wciąż niskie wskaźniki zadowolenia u nauczycieli ze swojej pracy. Poinformowała też, iż MEN nie planuje w najbliższym czasie rewolucyjnych zmian systemowych:

– Chciałabym zapowiedzieć bardzo wyraźnie: nie chcemy zmian strukturalnych. Nie przywracamy (...) gimnazjów, chociaż gimnazja miały swoje znaczenie ze względu na wyrównywanie szans – podkreśliła Lubnauer. Wiceminister przyznała, iż MEN chce jedynie wyrównać liczbę godzin w poszczególnych blokach edukacyjnych, dzięki którym łatwiej będzie wzmocnić też edukację przyrodniczą, zwiększyć aktywność fizyczną i wesprzeć ogólny rozwój szkół.

Wprowadzą AI do szkół


Lubnauer wspomniała też, iż resort edukacji chce skupić się na nauczaniu dzieci i młodzieży mądrego korzystania z urządzeń cyfrowych, w tym również wykorzystywać w edukacji sztuczną inteligencję, której rozwój każdego dnia obserwujemy.

– My musimy młodych ludzi nauczyć współpracy ze sztuczną inteligencją. Nie traktować użycia sztucznej inteligencji jako oszukiwania, tylko takiego stawiania zagadnień, żeby młody człowiek umiał współpracować ze sztuczną inteligencją – zauważała wiceministra.

Po spotkaniu z dyrektorami pomorskich szkół Lubnauer wzięła też udział w finałowej gali LI Olimpiady Historycznej w Dworze Artusa w Gdańsku. Na spotkaniu podkreślała to, iż w polskich szkołach potrzebna jest nauka historii, wiedzy o społeczeństwie i patriotyzmu. Mówiła o tym, iż bez tej tożsamości i wiedzy nie da się zrozumieć mechanizmów i doświadczeń ludzi nas otaczających.

– o ile uświadomimy sobie, iż historia jest świadectwem czasu, nauczycielką życia i życiem pamięci, to musimy uświadomić sobie, iż wiedza historyczna jest jednym z bardzo ważnych elementów polskiej szkoły. Dla nas ważne jest to, iż w dzisiejszych czasach, to co nazywamy patriotyzmem, jest szczególnie ważne – powiedziała Lubnauer.

Źródło: strefaedukacji.pl


Idź do oryginalnego materiału