
Poznaj trzech zwycięzców Swift Student Challenge, którym udało się stworzyć wciągające aplikacje, w których widać ludzką rękę; zapisy na przyszłoroczną edycję wyzwania od 6 lutego.
Informacja prasowa
Każdego roku Apple Swift Student Challenge promuje kreatywność i pomysłowość uczących się deweloperów z całego świata, zachęcając ich do korzystania ze Swift i Xcode, by rozwiązywać prawdziwe problemy w swojej społeczności i nie tylko. Zapisy do wyzwania w roku 2026 rozpoczną się 6 lutego i potrwają trzy tygodnie. Uczestnicy mogą się przygotować, korzystając z nowych samouczków Develop in Swift i sesji wspólnego kodowania Meet with Apple.
Zwycięzcy poprzednich edycji Swift Student Challenge, Brayden Gogis, Adrit Rao i Sofia Sandoval, sami przekonali się, jak tworzenie aplikacji rozbudza ciekawość i kreatywność oraz wzmacnia myślenie krytyczne, kładąc fundament pod pełną sukcesów karierę. Opanowali najnowsze technologie, takie jak uczenie maszynowe i spatial computing, i stworzyli w pełni funkcjonalne aplikacje i gry, w których widać ludzką rękę i troskę.

Brayden Gogis od zawsze kochał gry i ma nadzieję, iż kodowaniem przyczyni się do poprawy życia ludzi.
Poniżej trójka ta dzieli się swoją ścieżką w świecie tworzenia aplikacji, od nauki kodowania poprzez przesłanie swojego projektu do Swift Student Challenge i umieszczenie pierwszych autorskich gier i aplikacji w App Store.
Brayden Gogis miał kompletnego bzika na punkcie wszelkiego rodzaju gier, odkąd tylko pamięta. „W przedszkolu poprosili nas, żebyśmy przebrali się za tego, kogo zawód chcemy wykonywać w przyszłości. Ja przebrałem się za prowadzącego teleturniej”, wspomina.
W drugiej klasie po raz pierwszy odkrył App Store na swoim iPodzie touch, a jego zapał wszedł na zupełnie nowy poziom. „Tata pokazał mi grę, którą zrobił 14-latek, a ja pomyślałem, iż to super”, wyznaje Gogis.
Stworzenie gry na konsolę wydawało mu się poza zasięgiem, ale gry do App Store – to zupełnie inna sprawa. Przekopał sieć w poszukiwaniu samouczków i nauczył się jak najwięcej na temat kodowania.
Gogis dołączył do Swift Student Challenge w 2019 roku i zwyciężył swoją aplikacją Solisquare, która została już wypuszczona. To nowe spojrzenie na klasyczną grę karcianą opartą na szybkich gestach i intuicyjnej, naturalnej interakcji. „SwiftUI jest naprawdę pomocne w tworzeniu gier i aplikacji, a korzystanie z niego – interaktywne, bo gwałtownie można sprawdzić, jak coś będzie wyglądać, ale także jakie emocje będzie wzbudzać”, mówi Gogis.
21-latek, w tej chwili student ostatniego roku na Taylor University w Upland w stanie Indiana, zadbał, by ręka człowieka była widoczna również w jego najnowszym projekcie w App Store Joybox, aplikacji społecznościowej, umożliwiającej tworzenie grup, dodawanie zdjęć, relacji i piosenek do zbiorowego Joyboxa oraz decydowanie, kiedy wspólnie go otworzyć. Aplikacja stworzona w oparciu o SwiftUI i UIKit zawiera dopracowane tła, płynnie przechodzące gradienty i efekty dotykowe, które przypominają pisanie wspomnienia na papierze i wkładanie do go pudełka. Dzięki integracji z Apple Music pozwala ona też na dzielenie się muzyką.
Powodem, dla którego tak bardzo lubię kodowanie jest to, iż uwielbiam ludzi i chcę poprawić ich życie jak tylko mogę. […] Dobrą praktyką jest poświęcić codziennie pięć minut na skupienie się na tym, za co jesteśmy wdzięczni i podzielenie się tym z innymi.
— mówi Gogis.

Adrit Rao docenia sposób, w jaki App Store łączy go z odbiorcami spoza jego społeczności, i uwielbia otrzymywać feedback na temat swoich aplikacji, by móc je ulepszać.
Adrit Rao po raz pierwszy zetknął się z programowaniem blokowym w szkole podstawowej, po przeprowadzce do Palo Alto w Kalifornii. Podczas pandemii COVID-19 opanował podstawy kodowania. Od samego początku uderzało go to, jak wiele możliwości rozwiązywania problemów daje tworzenie aplikacji.
Apple Store pozwala podzielić się tym, co stworzyłem, z odbiorcami spoza mojej społeczności. […] Kiedy nie musisz się martwić tym, jak dotrzeć do odbiorców, możesz się skoncentrować na drugim kroku: Jaki problem zaadresujesz i jakie rozwiązanie wspierające dostępność stworzysz?
— wyjaśnia trzykrotny zwycięzca Swift Student Challenge.
Przygotowujący się do studiów medycznych Rao, który niedawno rozpoczął pierwszy rok nauki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, jest szczególnie zainteresowany technologią, która poprawia dostępność i wspiera budowanie więzi. Aktualnie dopracowuje ostatnie szczegóły aplikacji EyeSee, która wykorzystuje zaawansowane algorytmy iPhone’a, by symulować doświadczenie różnych chorób wzroku. „Przy tworzeniu aplikacji przyświecała mi idea budowania empatii, bo ciężko może być zrozumieć, jak inni ludzie widzą świat”, wyjaśnia.
W swojej wcześniejszej aplikacji Signer Rao zastosował Core LM, środowisko uczenia maszynowego działające bezpośrednio na urządzeniu. Aplikacja ta przekształca gesty na mowę, a do stworzenia jej zainspirował go artykuł o tym, jak frustrująca dla ludzi niesłyszących może być komunikacja z osobami, które nie są biegłe w języku migowym. Aplikacja ma na celu ułatwienie komunikacji w czasie rzeczywistym w sytuacjach życia codziennego, w których nauczenie się języka migowego może nie być możliwe w krótkiej perspektywie czasu, na przykład podczas rozmowy w sklepie spożywczym lub zamawiania kawy w lokalnej kawiarni.
Rao planuje podjąć współpracę z organizacjami wspierającymi społeczności osób głuchych, aby zebrać dodatkowy feedback, który pomoże mu uświetnić aplikację. „Otrzymywanie feedbacku pomagającego ulepszyć aplikacje jest takie ekscytujące”, zapewnia. „Chcę przez cały czas pracować nad Signer, aby upewnić się, iż trafia zarówno w potrzeby osób głuchych, jak i słyszących”.

Sofia Sandoval przenosi ciepło manualnie napisanego listu do świata cyfrowego.
Sofia Sandoval od zawsze miała zacięcie kreatywne. Dorastała rozdarta między USA a Meksykiem, a więź z bliskimi pielęgnowała, często pisząc długie listy. Kiedy poszła na studia, by studiować informatykę na Tecnológico de Monterrey, trudno jej było pielęgnować ten rytuał i pozostać w kontakcie. „W tych czasach wszyscy piszą wiadomości tekstowe”, wyjaśnia. „To wyjątkowe uczucie otrzymać prawdziwy list, choćby sam proces tworzenia jest osobisty, a to sprawia, iż ludzie wokół czują się kochani i doceniani”.
Kiedy zbliżał się termin nadsyłania zgłoszeń do zeszłorocznego Swift Student Challenge, Sandoval tęskniła za domem i czuła się wypalona, a do głowy wpadł jej pewien pomysł. Cariño, jej zwycięska aplikacja, przenosi ciepło i troskę manualnie napisanego listu do środowiska cyfrowego. Zaprojektowała szablony listów w Procreate na iPadzie przy użyciu Apple Pencil.
Zależało mi na tym, aby użytkownik czuł, iż pisze list na papierze. Korzystając z języka Swift i interfejsu SwiftUI, stworzyłem granice dla karty i sprawiłem, iż można ją odwracać, zupełnie jak prawdziwą, a także dodałem funkcje wymazywania i eksportowania ostatecznych projektów.
— mówi Sandoval.
Aktualnie eksperymentuje z dalszym rozwojem aplikacji przy pomocy technologii spatial computing. „Zainstalowałam aplikację na Apple Vision Pro w pracowni Innovation Lab w mojej szkole i to naprawdę rozbudziło moją ciekawość do nauki tego, jak ją rozwijać i znajdować rozwiązania”, mówi Sandoval, która w tym roku udostępniła Cariño w Apple Store.
Sandoval zapewnia studentów, którzy chcą się odważyć i rozpocząć przygodę z kodowaniem, iż nigdy nie będzie lepszego momentu, by otworzyć Xcode i zacząć. „Wiem, iż to może być bardzo przytłaczające, ale jedyny sposób na naukę to całkowite zanurzenie w temat – i dyskomfort”, radzi. „Narzędzia są w zasięgu ręki – masz je wszystkie tutaj”.
Tej jesieni początkujący programiści mogą przygotować się do wyzwania Swift Student Challenge 2026 dzięki nowym samouczkom Tworzenie systemu w języku Swift, które zgłębiają tematy takie jak SwiftUI, przetwarzanie przestrzenne, projektowanie aplikacji i uczenie maszynowe. Studenci i nauczyciele mogą się również zapisać na wspólne kodowanie dzięki specjalnym sesjom Meet with Apple, które są poświęcone pierwszym krokom w tworzeniu aplikacji, eksperymentowaniu z inteligencją programistyczną w Xcode i uczestnictwu w Swift Student Challenge.
Jeśli artykuł Deweloperzy opowiadają o swojej ścieżce: od pomysłu na aplikację do App Store nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

5 godzin temu















