XXVIII spotkanie informacyjno-konsultacyjne w ramach cyklu spotkań organizowanych dla wizytatorów ds. edukacji włączającej odbyło się 2 i 3 czerwca 2025 roku w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku. Zostało zorganizowane przez Wydział Edukacji Włączającej ORE. Otworzyła je wicedyrektor ORE Marzenna Habib.
W wydarzeniu wzięli udział wizytatorzy z kuratoriów oświaty z całej Polski oraz dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych. Uczestniczyli w nim także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej:
- podsekretarz stanu Izabela Ziętka,
- dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj,
- ekspert w Departamencie Edukacji Włączającej Teresa Szopińska-Grodzka
oraz przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji:
- wicedyrektor Marzenna Habib,
- kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska,
- główny specjalista Wydziału Edukacji Włączającej Monika Dobrowolska.
Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z planowanymi zmianami w rozporządzeniu dotyczącym orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które zaprezentowała Elżbieta Neroj, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN. Celem nowelizacji jest zwiększenie dostępności i usprawnienie procesu wydawania orzeczeń oraz opinii dla dzieci i uczniów wymagających szczególnego wsparcia edukacyjnego, a co za tym idzie – usprawnienie funkcjonowania poradni oraz organizacji pomocy.
Kolejne wystąpienie skoncentrowane było wokół przepisów prawa administracyjnego i zastosowania go w praktyce orzeczniczej poradni psychologiczno-pedagogicznych. Prowadząca Ewa Halska omówiła między innymi procedurę i podstawy prawne wydawania decyzji administracyjnych przez dyrektora poradni lub przewodniczącego zespołu orzekającego. Skupiła się na zagadnieniach związanych z ochroną danych osobowych (RODO) w poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście wniosków i wydawanych dokumentów oraz z postępowaniem w sprawach o wydanie orzeczenia i/lub innych dokumentów wydawanych przez poradnie.
Magdalena Aksamitowska-Kobos omówiła ważne aspekty dotyczące zastosowania przepisów prawa rodzinnego i opiekuńczego w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych. Usystematyzowała wiedzę uczestników między innymi z zakresu instytucji rodzica/ opiekuna prawnego/ rodzica zastępczego/ pieczy zastępczej oraz wydawania orzeczenia w sytuacji separacji, rozwodu lub ograniczenia prawa rodzicielskiego. Podczas wystąpienia uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i przedyskutowania wątpliwości pojawiających się w codziennej praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Aleksandra Balcerak, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, poruszyła ważne kwestie związane z budowaniem efektywnej współpracy z rodzicami z uwzględnieniem roli szkoły, poradni i nadzoru pedagogicznego. Omówiła postawy rodziców wobec diagnozy/ opinii/ orzeczenia. Podzieliła się doświadczeniem z zakresu sposobów rozwiązywania sytuacji trudnych w ramach współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznej z rodzicami z udziałem nadzoru pedagogicznego.
W części panelowej spotkania, moderowanej przez kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzynę Nowakowską, wzięły aktywny udział podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka i dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj. Wizytatorzy i przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych mieli możliwość zadawania pytań, dyskusji i wspólnego poszukiwania rozwiązań, w tym dotyczących pokonywania trudności i podejmowania wyzwań w codziennej pracy. Była także przestrzeń do wspólnej analizy potrzeb i możliwości efektywnej współpracy nadzoru pedagogicznego i poradni na rzecz edukacji włączającej.
Minister Izabela Ziętka odpowiedziała na pytania uczestników i wyjaśniła wątpliwości dotyczące planowanych zmian. Podziękowała wizytatorom za ich zaangażowanie w budowanie wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów.
Wydarzenie podsumowała kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska.
Dwudniowe spotkanie umożliwiło dzielenie się wiedzą, wymianę doświadczeń i dyskusję. Zostało ono wysoko ocenione przez uczestników ze względu na wartość merytoryczną i aspekt praktyczny podejmowanych zagadnień, a także udział przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Organizatorzy dziękują gościom, prelegentom i wizytatorom za udział w spotkaniu.






