W Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku 10–11 kwietnia odbyło się szkolenie „Wspieranie rozwoju i podnoszenie jakości przedszkoli i szkół promujących zdrowie” dla wojewódzkich i rejonowych koordynatorów programu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie”. Zorganizowały je i poprowadziły Valentina Todorovska-Sokołowska i Bożena Jodczyk z Wydziału Promocji Zdrowia, Profilaktyki i Wychowania ORE. W szkoleniu wzięła udział wicedyrektor ORE Marzenna Habib, pełniąca funkcję przewodniczącej Centralnej Kapituły Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkolenie miało na celu przygotowanie uczestników do tworzenia wojewódzkich i rejonowych sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie oraz podniesienie kompetencji uczestników w zakresie planowania i ewaluacji działań prozdrowotnych. Zostały omówione również zasady przyznawania Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie.
Program „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” jest realizowany w Polsce od 1992 roku. Rozpoczął się od 3-letniego projektu pilotażowego (1992–1995), zainicjowanego przez Biuro Regionalne dla Europy Światowej Organizacji Zdrowia. Projekt uruchomił oddolne działania szkół oraz zainicjował tworzenie sieci szkół promujących zdrowie w całym kraju. Do sieci należą w tej chwili szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, przedszkola, szkoły specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i inne placówki.
Przystąpienie do programu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” jest dobrowolną inicjatywą przedszkola lub szkoły. Co roku do sieci włączają się nowe placówki. w tej chwili program jest realizowany w około 3000 placówek we wszystkich województwach.
Tworzenie przedszkola lub szkoły promującej zdrowie w oparciu o całościowe podejście do zdrowia jest długotrwałym procesem, wymagającym zaangażowania oraz gotowości do wprowadzania wielu zmian w działaniu i myśleniu społeczności przedszkolnej lub szkolnej. Przedszkola i szkoły promujące zdrowie regularnie przeprowadzają diagnozę potrzeb zdrowotnych oraz samopoczucia całej społeczności, tj. wychowanków, uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Na podstawie jej wyników ustalają najważniejsze problemy i planują działania, które mają służyć rozwiązaniu tych trudności.
Krajowy certyfikat nadaje placówkom Minister Edukacji na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu, działającą przy Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Certyfikat jest przyznawany placówce na 5 lat. Jego przyznanie jest potwierdzeniem, iż przedszkole lub szkoła pracują zgodnie z modelem programu, a także wyrazem uznania za dotychczasowe osiągnięcia, będące wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy.
Życzymy dalszych sukcesów w tworzeniu i rozwoju przedszkoli i szkół promujących zdrowie!


