Na Politechnice Śląskiej w Gliwicach zainaugurowano VI edycję programu mentorskiego „Rozwiń Skrzydła”. W jego ramach uczniowie liceów będą pracować z doświadczonymi mentorami – naukowcami i ekspertami, którzy pomogą im m.in. przygotowywać się do wyzwań edukacyjnych i zawodowych.
Podczas inauguracji przedstawiciele uczelni wręczyli akty powołania uczniom Akademickich Liceów Ogólnokształcących w Gliwicach i Rybniku oraz nauczycielom akademickim pełniącym funkcję mentora w nowej edycji programu mentorskiego w roku szkolnym 2024/2025.
„Studenci rozwijają dzięki programowi wiele kompetencji. Mentor wspiera ich w różnych obszarach, zwłaszcza jeżeli pojawiają się wyzwania na początku – na przykład podczas kursów z matematyki czy fizyki, które często są dużym wyzwaniem. Pomaga również w rozwijaniu kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność, oraz zapoznaje z najnowszymi osiągnięciami techniki. Z drugiej strony wspiera rozwój umiejętności miękkich, chociażby takich jak prezentacja własnych wyników” – powiedziała podczas uroczystości prorektor ds. studenckich i kształcenia na Politechnice Śląskiej Anna Chrobok.
Program mentorski „Rozwiń skrzydła” skierowany jest do wybitnie uzdolnionych uczniów wykazujących zainteresowania naukami ścisłymi i technicznymi. W tym roku opieką mentorską objętych zostało ośmiu uczniów. Uczestnicy w ramach programu otrzymają stypendium mentorskie, a mentorzy dodatkowe wynagrodzenie.
„Mentor to nie tylko nauczyciel, ale także pewien drogowskaz. To osoba, która z jednej strony może pokierować młodymi ludźmi, ale przede wszystkim wskazuje im możliwości rozwoju i zapewnia dostęp do takich szans, których nie mieliby bez udziału w programie” – podkreślił rektor PŚ prof. Marek Pawełczyk.
Program obejmuje różnorodne obszary, w tym nauki ścisłe, techniczne, umiejętności społeczne i przedsiębiorczość, co pozwala dostosować ścieżkę rozwoju do indywidualnych zainteresowań i potrzeb uczniów. Działania prowadzone w jego ramach mają na celu wspieranie uczestników w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących dalszej edukacji lub wyboru kariery zawodowej.
„Na pewno jest to duża okazja dla mnie, żeby się rozwinąć w kierunkach, które mnie interesują, w tym przypadku głównie automatyka i robotyka. Otwiera mi to również perspektywy na przyszłe studia, które chciałbym kontynuować na tej uczelni” – zaznaczył uczestnik programu Kamil Maszumański z Akademickiego Liceum w Gliwicach.
„Już zaczęliśmy współpracować. Jestem pod ogromnym wrażeniem z tej wydajności pana Kamila w realizacji zadań, które są zadawane, więc kooperacja przebiega bardzo, bardzo pomyślnie” – dodał mentor Dariusz Myszar z Wydziału PŚ Automatyki, Elektroniki i Informatyki.
W ramach programu zaplanowane są m.in. spotkania warsztatowe, konsultacje oraz praca nad projektami, które pozwolą uczestnikom rozwijać zarówno kompetencje akademickie, jak i praktyczne.
„Na Politechnice Śląskiej planujemy rozwijać zindywidualizowane podejście do każdego z nich. w tej chwili będziemy realizować także program +Uczelnie Przyszłości+, który pozwoli nam wyłaniać co roku 10 studentów, którzy będą realizować indywidualny program dostosowany do ich potrzeb i zainteresowań” – podsumowała prorektor Chrobok.(PAP)