Nad tym działaniem niemieccy uczniowie łamią sobie głowy. Są dwa wyniki, ale tylko jeden prawidłowy

1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Gazeta.pl


Matematyka to naprawdę fascynująca dziedzina nauki. Składają się na nią zarówno bardzo proste działania, jak i niezwykle skomplikowane układy równań z kilkoma niewiadomymi. Jednak nierzadko to właśnie te najmniej złożone przykłady potrafią najbardziej zaskoczyć. Tak jak to działanie matematyczne, które tylko z pozoru jest proste. Zresztą przekonajcie się sami.
Na niemieckim portalu edukacyjnym Studyflix.de wymieniono kilka trudnych działań matematycznych. Jednym z nich jest pozornie łatwy przykład 9 - 3: 1: 3 + 1. Co ważne, rozwiązując go, można uzyskać dwa różne wyniki - 1 i 9, choć tylko jeden jest prawidłowy. Który? To zależy, czy zastosujecie poprawną kolejność wykonywania działań, bo jest ona kluczowa w tym przykładzie matematycznym.


REKLAMA


Zobacz wideo Uczy matematyki na TikToku. "Uczniowie mówią mi, iż w 60 sekund uczą się więcej niż przez 45 minut lekcji w szkole"


Niemcy określają je jako "trudne". To działanie matematyczne rodem ze szkoły podstawowej
Poprawna kolejność wykonywania działań jest następująca:


działania w nawiasach (nie występują w tym przykładzie),
potęgowanie i pierwiastkowanie (nie występują w tym przykładzie),
mnożenie i dzielenie - w kolejności występowania, czyli od lewej do prawej,
dodawanie i odejmowanie - również w kolejności występowania, czyli od lewej do prawej.


"Trudne" działanie matematyczne rodem z podstawówki. Oto poprawne rozwiązanie przykładu
Wspomnieliśmy powyżej, iż przykład matematyczny 9 - 3: 1: 3 + 1 ma dwa rozwiązania - 1 i 9, ale tylko jedno jest poprawne. Wszystko przez kolejność wykonywania działań, a w tym przykładzie trzeba je wykonywać w następujący sposób:


9 - 3: 1: 3 + 1 = 9 - 3: 3 + 1
9 - 3: 3 + 1 = 9 - 1 + 1
9 - 1 + 1 = 8 + 1
8 + 1 = 9


Oznacza to, iż poprawny wynik to 9. jeżeli jakimś cudem wyszło wam 1, to gdzieś po drodze zrobiliście błąd. Rachunkowy albo zastosowaliście niepoprawną kolejność wykonywania działań.
Idź do oryginalnego materiału