Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb zawodowych nauczycieli – dyskursy współczesności”

1 tydzień temu

Na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach 3 i 4 kwietnia odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb zawodowych nauczycieli – dyskursy współczesności”. Jej tematem przewodnim była rola nauczyciela w edukacji i systemie społecznym. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich dzielili się doświadczeniami z własnych krajów. W wystąpieniach podkreślali, jak ważne jest wzmacnianie pozycji nauczycieli dla przyszłości edukacji.

Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowała podczas konferencji dr Dorota Prysak – ekspertka projektu ds. upowszechniania zasobów.

Współczesna edukacja wymaga od nauczycieli nie tylko przekazywania wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju, ale także wspierania zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli w obliczu kryzysu klimatycznego, konfliktów zbrojnych i braku stabilnej przyszłości. Zwiększająca się skala problemów psychoemocjonalnych to również nowe wyzwanie dla szkół. Podczas konferencji rozważano, w jaki sposób nauczyciele mogą wspierać własny dobrostan, aby następnie dbać o dobrostan dzieci i młodzieży.

Zagadnienia zdrowia psychicznego i budowania wspierającego środowiska znajdują się również w spektrum zainteresowań specjalistycznych centrów. Założenia przyjęte w modelu SCWEW odpowiadają na wyzwania wynikające ze zróżnicowanego funkcjonowania uczniów. Mają na celu kształtowanie warunków odpowiednich do ich potrzeb. najważniejszy w tym procesie jest nauczyciel, który potrzebuje także wsparcia eksperckiego, aby efektywnie wykonywać swoje zadania. W ramach projektu realizowanego w latach 2019–2023, który był ukierunkowany na wypracowanie koncepcji merytorycznej specjalistycznego wsparcia i jego weryfikację, opracowano materiały, a wśród nich publikacje dotyczące zdrowia psychicznego.

Dr Dorota Prysak, zwracając w swoim wystąpieniu uwagę na wsparcie nauczycieli, przedstawiła założenia superwizji szkolnej, którą przeprowadzają specjalistyczne centra. Jest to forma współpracy SCWEW ze szkołami, która stwarza przestrzeń do wspólnego poszukiwania rozwiązań i dzielenia się doświadczeniami przez kadrę pedagogiczną. Integruje także zespół nauczycieli wokół wspólnego celu, tym samym pokazuje, iż nikt nie pozostaje sam z codziennymi wyzwaniami.

Ekspertka ORE odniosła się także do badań z 2023 roku dotyczących skuteczności superwizji i jej wpływu na efektywność pracy kadry, w których uczestniczyło 544 nauczycieli z całej Polski. Wyniki potwierdziły potrzebę systematycznego wdrażania i rozwijania superwizji w polskich szkołach z uwzględnieniem specyficznych potrzeb nauczycieli i warunków pracy. Szczegółowy opis przeprowadzonych badań z pogłębioną analizą ukaże się jako publikacja w bieżącym roku.

Podczas wystąpienia dr Prysak zaprezentowała także założenia w tej chwili realizowanego projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Jest on adresowany do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Ma na celu wsparcie nauczycieli i specjalistów w ich pracy. Jednym z działań specjalistycznych centrów, kierowanym do kadry przedszkoli i szkół, jest superwizja szkolna. Ewaluacja prowadzona w ramach pilotażowego wdrożenia modelu funkcjonowania SCWEW potwierdziła zasadność realizowana tej formy wsparcia. Nauczyciele i specjaliści objęci wsparciem uzyskali możliwość wspólnego omawiania wyzwań i dzielenia się doświadczeniem. Korzystali z wypracowanych rozwiązań w codziennej pracy. Superwizja stała się istotna również z perspektywy dbania o dobrostan kadry pedagogicznej. Badania i działania SCWEW potwierdziły zasadność wprowadzania superwizji do praktyki szkolnej.

Koncepcja specjalistycznego wsparcia spotkała się z zainteresowaniem i zaowocowała dyskusją kuluarową. Dziękujemy za możliwość udziału w konferencji!

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału