Konferencja „ADHD w edukacji: Wyzwania, rozwiązania, możliwości”

1 tydzień temu

27 marca w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyła się konferencja poświęcona problematyce funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych z ADHD. Wzięło w niej udział 95 osób, w tym nauczyciele, specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych, rodzice i przedstawiciele instytucji oświatowych.

Głównym celem konferencji było podniesienie świadomości na temat ADHD w kontekście edukacyjnym i zawodowym oraz przedstawienie aktualnych rekomendacji diagnostycznych i terapeutycznych. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wynikami badań, doświadczeniami praktyków oraz rozwiązaniami mającymi na celu wsparcie uczniów i dorosłych z ADHD.

Konferencję otworzyli dyrektorzy ORE: Andrzej Suchenek i Marzenna Habib. Wprowadzeniem do debaty był wiersz „Posłanie do nadwrażliwych” Kazimierza Dąbrowskiego.

Uczestników konferencji powitała podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz, pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów. Podkreśliła ona rolę edukacji w kształtowaniu systemu wsparcia dla uczniów z ADHD.

Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak w przesłanym liście, który odczytała specjalistka Zespołu Edukacji i Wychowania Biura Rzecznika Praw Dziecka Marlena Pytlak, zwróciła uwagę na konieczność skuteczniejszej ochrony praw dzieci z ADHD oraz zapewnienia im równego dostępu do edukacji i wsparcia.

Poseł Marcin Józefaciuk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD, podkreślił duże znaczenie systemowych zmian prawnych wspierających uczniów i dorosłych z ADHD oraz istotę rozwiązań praktycznych.

Podczas konferencji specjaliści z zakresu psychiatrii i psychologii w swoich wystąpieniach dzielili się wiedzą i doświadczeniem na temat ADHD. Program obejmował następujące prelekcje:

  1. Sytuacja dzieci i młodzieży z ADHD w szkołach. Rekomendacje dla nauczycieli dzieci i uczniów z ADHD.
    Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak, psychiatra, specjalista od ADHD i psychiatrii perinatologicznej, omówił najczęstsze trudności uczniów z ADHD w systemie edukacyjnym. Wskazał na konieczność dostosowania metod nauczania. Podkreślił rolę wsparcia psychologicznego w szkole.
  2. ADHD – diagnoza dzieci i współczesne podejście do zaburzenia
    Dr Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, zaprezentowała aktualne kryteria diagnostyczne. Zwróciła uwagę na najczęstsze błędy w diagnozowaniu oraz znaczenie interdyscyplinarnej współpracy specjalistów.
  3. Dorośli z ADHD (nauczyciele, rodzice) – wyzwania diagnostyczne i funkcjonowanie w życiu codziennym
    Dr Anna Anzulewicz, psycholog, diagnosta ADHD, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, poruszyła temat późnej diagnozy ADHD u dorosłych i powikłań związanych z brakiem leczenia ADHD. Zapoznała uczestników także z możliwymi trudnościami w życiu zawodowym oraz sposobami radzenia sobie z objawami ADHD w codziennym funkcjonowaniu.

Po wykładach specjalistów odbyły się dwa panele eksperckie:

  1. Funkcjonowanie uczniów z ADHD w środowisku szkolnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych
    Moderacja: kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska
    Paneliści:
  • dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj,
  • krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
  • psychiatra dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak,
  • nauczycielka Agata Grzeniewska,
  • mama dziecka z ADHD Izabella Kania.

Panel dotyczył praktycznych sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z ADHD. Zwrócono uwagę na konieczność indywidualizacji podejścia oraz budowania współpracy między szkołą a rodzicami.

  1. Nauczyciel/dorosły z ADHD w miejscu pracy
    Moderacja: specjalistka w Wydziale Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Król
    Paneliści:
  • psycholog, diagnosta ADHD u osób dorosłych dr Anna Anzulewicz,
  • krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
  • psychiatra zajmująca się dorosłymi osobami z ADHD dr n. med. Kajetana Foryciarz,
  • przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD Marcin Józefaciuk,
  • prezes Fundacji ADHD Wojciech Tylski.

Dyskusja dotyczyła strategii wspierających dorosłych z ADHD w środowisku zawodowym. Omówiono trudności związane z organizacją pracy, koncentracją i radzeniem sobie ze stresem. Podkreślono także konieczność dostosowania stanowisk pracy do potrzeb osób neuroatypowych.

Konferencję podsumowali kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska i dyrektor ORE Andrzej Suchenek.

Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom, panelistom oraz uczestnikom za ich zaangażowanie, wymianę doświadczeń oraz aktywny udział w konferencji. Mamy nadzieję, iż zdobyta wiedza przyczyni się do lepszego wsparcia osób z ADHD w edukacji i życiu zawodowym.

Materiały z konferencji, w tym prezentacje prelegentów, są do pobrania poniżej.

Załączniki:

  • Anna Anzulewicz Dorośli z ADHD. Wyzwania diagnostyczne i funkcjonowanie w życiu codziennym
    Wielkość pliku: 8 MB
  • Aleksandra Lewandowska_ADHD – diagnoza dzieci i współczesne podejście do zaburzenia
    Wielkość pliku: 2 MB
  • Jarosław Jóźwiak Sytuacja dzieci i młodzieży z ADHD w szkołach
    Wielkość pliku: 6 MB
Idź do oryginalnego materiału