Interdyscyplinarny Konkurs Młodych Odkrywców Pod patronatem Prezydenta Miasta Sosnowca

kuratorium.katowice.pl 1 tydzień temu

Czy nauka to tylko zbiór faktów do zapamiętania?
Absolutnie nie! Prawdziwa nauka to ciekawość, odkrywanie, eksperymentowanie i krytyczne myślenie. Zapraszamy wszystkich uczniów szkół podstawowych z
województwa śląskiego do udziału w konkursie, który pozwoli
Wam nie tylko poszerzyć swoją wiedzę, ale także nauczyć się, jak zadawać pytania, szukać odpowiedzi i analizować wyniki – tak jak prawdziwi naukowcy!

Cel konkursu:
Chcemy pokazać, iż nauka to coś więcej niż suche fakty – to sposób myślenia! Naszym celem jest
rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizy danych oraz rozpoznawania wartościowych źródeł
informacji. To okazja, abyście nauczyli się nie tylko „co”, ale także „jak” i „dlaczego”.
Dla kogo?
Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych z województwa śląskiego, a udział można
brać indywidualnie lub w zespołach, przy czym maksymalna liczba członków zespołu to 3 osoby.
Każdy projekt musi mieć opiekuna naukowego, którym powinien być nauczyciel fizyki, chemii lub biologii.
Podczas oceny nie bierzemy pod uwagę ilości osób w zespole, jedynie efekt końcowy i cechy opisane przy
każdej kategorii.

Kategorie konkursowe:
1. Naukowy model 3D
Z okazji 50 rocznicy odkrycia pełnej sekwencji genomu wirusa grypy, przygotuj model
fragmentu cząsteczki DNA.
Oceniane będą:
– naukowa poprawność wykonania modelu
– wkład pracy
– aspekt estetyczno – artystyczny

3. Projekt badawczy
W minionych latach nastąpił olbrzymi rozwój sztucznej inteligencji oraz jej dostępności dla przeciętnego
człowieka. Przygotuj mini-artykuł naukowy na temat różnic w sposobach ‘myślenia’ i rozumowania
pomiędzy sztuczną inteligencją, a człowiekiem. Przeanalizuj dostępne informacje, zbierz własne dane,
sformułuj hipotezy i wyciągnij wnioski. Nauczysz się, czym różni się rzetelna publikacja naukowa
od zwykłego artykułu w gazecie.
Oceniane będą.
– wartość merytoryczna artykułu
– kreatywność podejścia do tematu
– zgodność z formatem artykułu naukowego (obiektywizm i bezstronność,
wnioskowanie naukowe,
oparcie na sprawdzonych faktach – nie opiniach)

4. Kategoria cyfrowa
W tym roku przypada stena rocznica śmierci Wilhelma Roentgena. Jednym z najważniejszych naukowych
zastosowań promieniowania rentgenowskiego jest badanie struktur kryształów i makrocząsteczek.
W dowolnym programie do projektowania 3D stwórz cyfrowy, trójwymiarowy model struktury wybranego
przez siebie kryształu. Ważne, by projekt miał wartość naukową i poprawnie ilustrował daną strukturę.
Preferowanym formatem zapisu modelu jest plik STL.
Oceniane będą:
– złożoność wybranej struktury kryształu
– poprawność wykonania modelu
– dodatkowy atut to możliwość wydrukowania pracy na drukarce 3D

Jak się zgłosić?
Wystarczy przygotować pracę w jednej z wybranych kategorii i przesłać dokumentację w wersji
elektronicznej na adres mailowy konkursu: sp13ikmo@gmail.com
W przypadku kategorii pierwszej – zachęcamy do wysłania kilku dobrej jakości zdjęć, pokazujących model
z każdej strony, na którym widać ewentualne znaczące detale. Można również wysłać krótki film.
Modele, które zdobędą 3 pierwsze miejsca lub wyróżnienia, będą musiały zostać dostarczone do SP13
najpóźniej do dnia wręczenia nagród.
Terminy:
Zgłoszenia do konkursu oraz nadsyłanie prac: do 16 maja 2025 r.
Ogłoszenie wyników: 23 maja 2025 r.
Uroczystość wręczenia nagród (w SP13): 30 maja 2025 r.
Nagrody rzeczowe zostaną przyznane 3 pierwszym miejscom w każdej kategorii.
Gotowi na naukową przygodę?
Dołączcie do konkursu i pokażcie, iż w każdym z Was drzemie mały naukowiec!
Skład komisji oceniającej nadesłane prace:
Dr Anna Szeremeta, Uniwersytet Śląski, Fizyka
Dr Łukasz Lupa, Uniwersytet Śląski, Chemia
Angel Pinedo, M.S. Lecturer at California State University, Fullerton, Biologia

Idź do oryginalnego materiału