Zachęcamy do realizacji lekcji z wykorzystaniem scenariusza dla III klasy szkoły ponadpodstawowej autorstwa Cecylii Bielnik: „Campo di Fiori Czesława Miłosza i Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. Co łączy wiersz z reportażem? Rozmowa o historii w literaturze”.
Wiersz Czesława Miłosza jest głęboką refleksją nad ludzką obojętnością wobec cierpienia. Poeta zestawia dwa tragiczne wydarzenia: egzekucję Giordana Bruna na Campo di Fiori w Rzymie i dramat warszawskiego getta podczas II wojny światowej. Obie sytuacje ujawniają, jak gwałtownie życie wraca do normy pomimo tragedii rozgrywających się na oczach ludzi. Wiersz jest wezwaniem do refleksji nad naszą wrażliwością i rolą poezji w przypominaniu o ważnych lekcjach historycznych. Z kolei dzieło Hanny Krall to poruszająca opowieść o losach ludzi podczas II wojny światowej. Autorka opowiada o dramatycznych wydarzeniach z perspektywy jednostki, ujawniając ludzką naturę w obliczu zagłady. Książka jest niezwykle ważnym świadectwem historii, które skłania do myślenia o kondycji ludzkiej w czasach kryzysu.
Zapraszamy do wykorzystania lekcji na temat tych dwóch dzieł. Ich analiza pozwoli uczniom zrozumieć, jak literatura może być narzędziem do zrozumienia historii i ludzkiej natury. Te tematy mogą wywołać ważne dyskusje na temat obojętności, empatii i roli sztuki w przypominaniu o ważnych lekcjach z przeszłości. Zachęcamy do wykorzystania tych tekstów w edukacji, aby rozwijać wrażliwość i krytyczne myślenie uczniów.
Załączniki:
-
Historia w literaturze – „Campo di Fiori” Czesława Miłosza i „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
Wielkość pliku: 703 KB