Pierwsze w Polsce regaty betonowych kajaków
Na torze kajakowym w Ośrodku Sportu i Rekreacji Kolna rozpoczęły się 13 czerwca pierwsze w Polsce regaty betonowych kajaków – Kraków Concrete Canoe Challenge. W wydarzeniu, które łączy sportową rywalizację z pokazem inżynierskiej kreatywności, bierze udział 14 zespołów z 11 uczelni i 5 krajów. Są w tym gronie dwie ekipy Politechniki Krakowskiej, która organizuje międzynarodowe regaty z okazji jubileuszu swojego 80-lecia.

Na wodzie spotkali się młodzi projektanci, inżynierowie i innowatorzy z Polski, Niemiec, Holandii, Węgier i Turcji. Uczestnicy krakowskich regat stworzyli własne łodzie z betonu – materiału na co dzień kojarzonego z budownictwem, który – jak pokazują nietypowe zawody – może z powodzeniem unosić się na wodzie i brać udział w sportowej rywalizacji.
– Zawody betonowych kajaków to jednak więcej niż sport. To święto kreatywności, współpracy i inżynierskiego myślenia – mówi dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK, z Komitetu Organizacyjnego zawodów. – Pokazujemy, że beton może być lekki, trwały i innowacyjny.
– Betonowy kajak to wcale nie paradoks, a efekt przemyślanego projektu. Odpowiednia mieszanka betonowa i kształt kadłuba pozwalają łodzi nie tylko unosić się na wodzie, ale i ścigać z innymi – zapewnia dr inż. Katarzyna Mróz z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
Technika i sport
Zawody betonowych kajaków składają się z dwóch części: technicznej i sportowej. 13 czerwca po południu jury oceniało wykonanie kajaków pod kątem innowacyjności materiałów i technologii, wagi, uwzględnienia w konstrukcji zasad recyklingu i zrównoważonego rozwoju. W duchu głównego hasła regat „Don’t build one. Recycle!” niektóre zespoły – w tym jedna z krakowskich drużyn – wykorzystały kajaki używane w ubiegłym roku w zawodach zagranicznych. Jako pierwsza swój kajak zważyła reprezentacja Uniwersytetu Nauk Stosowanych HAN w Holandii. Ich łódź, o wdzięcznej nazwie „The Sinking Dutchman”, waży 90 kg.
Dziś, 14 czerwca od rana rozpoczną się wyścigi sportowe w trzech kategoriach: męskich, żeńskich i mieszanych dwójek. Eliminacje wystartują o godz. 8.30, półfinały o godz. 11.30, a finał – z udziałem czterech najlepszych drużyn w każdej konkurencji – o godz. 13.00. Uroczyste wręczenie nagród zaplanowano w sobotę o godz. 16.00.
Regaty odbywają się na torze kajakowym Kolna. To ośrodek sportowy znany m.in. z międzynarodowych zawodów w kajakarstwie górskim.
Politechnika Krakowska z dwoma zespołami
Gospodarze regat – Politechnika Krakowska – wystawiła aż dwa zespoły i dwie łodzie, zbudowane w ramach projektu PKanoe 4.0. Pierwsza ekipa PK popłynie znanym już z sukcesów w Niemczech kajakiem PKanoe Black Stork pod wodzą kapitana Przemysława Migonia, a drugi zespół – debiutującą łodzią Fast&Concrete, dowodzoną przez Przemysława Burka. Obie ekipy startują w każdej z trzech kategorii wyścigowych.
Projekt PKanoe to efekt wieloletniej pracy studentów oraz specjalistów Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, wspieranych przez laboratorium FutureLab PK. Innowacyjne mieszanki betonowe, które stworzyli i udoskonalali, pozwoliły zredukować masę łodzi z pierwotnych 200 kg do zaledwie 39 kg, przy zachowaniu pełnej pływalności i wytrzymałości.
Z polskich drużyn popłyną w Krakowie także reprezentacje: Politechniki Warszawskiej, Politechniki Opolskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Z Niemiec przyjechały drużyny Hochschule München i University of Applied Sciences Erfurt. Zespół holenderski to studenci Hogeschool Arnhem Nijmegen. Są też Węgrzy z Széchenyi István University oraz ekipa z tureckiego Sakarya Üniversitesi.
Nagrody nie tylko za szybkość
Zwycięzcy rywalizacji sportowej otrzymają puchary betonowe, ale nagrody przewidziano również w nietypowych kategoriach, takich jak: najbardziej innowacyjna technologia, najlżejszy kajak, najlepsza estetyka, najciekawsza prezentacja zespołu, a także humorystyczna „oooops! Award” za najbardziej spektakularną porażkę. Wręczona zostanie również nagroda specjalna rektora PK, prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty.
Szczegóły na stronie.