23 kwietnia 2025 r. w Brodnicy odbyła się konferencja oświatowa poświęcona cyfryzacji edukacji. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów szkół, nauczycieli i ekspertów
z całej Polski, którzy wspólnie pochylili się nad wyzwaniami i szansami, ale także zagrożeniami, jakie niesie cyfrowa transformacja oświaty.
Konferencja została zorganizowana przez Urząd Miejski w Brodnicy, we współpracy z dyrektorami miejskich szkół oraz zespołem projektowym „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”. Patronat nad wydarzeniem objęli Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy. Współorganizatorami byli: Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji w Toruniu oraz Placówka Doskonalenia Nauczycieli IMPULS w Olsztynie.
W panelu dyskusyjnym udział wzięli dyrektor ORE – Andrzej Suchenek oraz Dorota Jastrzębska – kierownik projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”. W wydarzeniu uczestniczyły także Pani Aleksandra Joniec-Kur – menadżer ww. projektu oraz przedstawicielki projektu „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników”: Dominika Gaponiuk i Andżelika Wiśniewska.
Na konferencję złożyły się wykłady, warsztaty oraz panel dyskusyjny. Ich tematyka konferencji dotyczyła takich zagadnień jak:
- cyfrowe wyzwania w edukacji;
- narzędzia cyfrowe i AI, a efektywność procesów edukacyjnych;
- empatia, poczucie sensu i wartościowe relacje, czyli o czym roboty mogły tylko pomarzyć?;
- psychospołeczne uwarunkowania i konsekwencje cyberzaburzeń – wyzwania dla profilaktyki;
- AI jako prawa ręka nauczyciela, czyli jak zaoszczędzić czas, przygotowując materiały dydaktyczne;
- narzędzia cyfrowe w codziennej pracy nauczyciela – wykorzystanie ZPE;
- STEAM w edukacji – projektowanie 3D jako wsparcie dydaktyczne;
- praktyczne wykorzystanie platformy LMS podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych;
- STEAM-owe lekcje, czyli jak połączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę;
- higiena cyfrowa a kondycja psychiczna dzieci i młodzieży;
- diagnozowanie cyberzaburzeń u dzieci i młodzieży.
Zachęcamy do:
- zapoznania się z relacją z konferencji na stronie Urzędu Miasta w Brodnicy;
- obejrzenia krótkiej relacji filmowej.
Od czerwca 2024 roku Brodnica uczestnicy w programie pilotażowym ORE (jako jeden z 51 samorządów w skali kraju). Efektem udziału w projekcie ORE była m.in. ubiegłoroczna debata oświatowa na temat cyfryzacji, a niebawem będzie przygotowanie Harmonogramu Działań Rozwojowych na najbliższe lata w obszarze cyfryzacji oświaty. Inicjatywy podejmowane przez brodnicki samorząd wpisują się w rozwiązania zawarte w Uchwale nr 98 Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r., w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Strategia ta służy realizacji jednego z priorytetowych działań zwanych „kamieniami milowymi”, przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń, zdobycia nowej wiedzy i nawiązania cennych kontaktów z liderami lokalnej edukacji. Podczas spotkania w Brodnicy podkreślano rolę ORE we wspieraniu rozwoju edukacji cyfrowej oraz oświaty samorządowej w Polsce. Jesteśmy dumni, iż możemy być częścią tego ważnego wydarzenia, które kształtuje przyszłość oświaty.






