Chiny wprowadzają obowiązkowe lekcje AI w szkołach. “To ma wychować nowe pokolenie innowatorów”

15 godzin temu

Od 1 września 2025 roku chińskie szkoły podstawowe i średnie wprowadzą obowiązkowe zajęcia ze sztucznej inteligencji (AI). Każdy uczeń będzie musiał odbyć co najmniej osiem godzin nauki o AI rocznie. To część szerzej strategii Pekinu, by stać się globalnym liderem w dziedzinie technologii przyszłości.

AI już od podstawówki

Według zapowiedzi chińskiego Ministerstwa Edukacji, lekcje AI będą stopniowo wdrażane na różnych etapach nauczania:

  • W szkołach podstawowych zajęcia mają na celu “rozbudzenie myślenia AI” – dzieci będą uczyć się podstaw programowania, etyki technologicznej i prostych zastosowań sztucznej inteligencji.

  • W gimnazjach i liceach program stanie się bardziej zaawansowany, z naciskiem na praktyczne projekty, analizę danych i tworzenie własnych rozwiązań AI.

Lekcje będą prowadzone zarówno w formie tradycyjnych zajęć (np. w ramach informatyki), jak i poprzez kółka zainteresowań, warsztaty i współpracę z firmami technologicznymi.

AI jako narzędzie w edukacji

Chińskie władze zapowiadają, iż AI nie tylko będzie przedmiotem nauki, ale też wsparciem dla nauczycieli. W planach jest wykorzystanie:

  • AI jako asystentów edukacyjnych – systemy będą dostosowywać materiały do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • Eksperymentów z “klasami przyszłości” – testowane będą rozwiązania oparte na wirtualnej rzeczywistości (VR) i generatywnej AI.

Dlaczego Chiny stawiają na AI w szkołach?

  1. Wyścig technologiczny – Pekin chce konkurować z USA i UE w rozwoju sztucznej inteligencji. w tej chwili Chiny są drugim (po USA) największym rynkiem AI na świecie.

  2. Niedobór specjalistów – Według raportu Tencent Research Institute do 2025 r. w Chinach może brakować choćby 5 milionów ekspertów od AI.

  3. Suwerenność technologiczna – W obliczu sankcji zachodnich Chiny inwestują w samodzielność, m.in. poprzez rozwój własnych modeli AI (np. Ernie Bot od Baidu).

Reakcje: Entuzjazm i wątpliwości

  • Eksperci edukacyjni chwalą inicjatywę, ale zwracają uwagę na wyzwania, takie jak brak wykwalifikowanych nauczycieli i ryzyko nadmiernej kontroli danych uczniów.

  • Rodzice obawiają się, czy dzieci nie będą przeciążone nowymi wymaganiami.

“To nie tylko nauka o technologii, ale kształtowanie przyszłych liderów innowacji” – komentuje prof. Li Wei z Uniwersytetu Tsinghua.

Czy Polska pójdzie tym śladem?

Na razie w Polsce AI w szkołach to głównie temat zajęć dodatkowych. Jednak na pytanie dziennikarki Radia Zet: – Czy lekcje ze sztucznej inteligencji powinny znaleźć się w szkołach?, zadane podczas wywiadu radiowego przeprowadzonego 30 kwietnie br., Joanna Mucha, wiceszefowa MEN odpowiedziała:

Tak, jak najbardziej. Powoli rozpoczynamy proces w postaci kształcenia nauczycieli, jeżeli chodzi o AI. Sztuczna inteligencja jest najważniejszą technologią, która zaczyna podbijać każdy element tego życia. Dzieci muszą tę technologię znać, a my musimy zorganizować szkołę w taki sposób, żeby sztuczną inteligencją nie pomagały sobie w egzaminach. Szkolenia dla nauczycieli już trwają. Zdaniem wiceminister edukacji narodowej „tu nie ma na co czekać”, ponieważ „sztuczna inteligencja jest potężnym narzędziem, które nasze dzieci muszą nauczyć się wykorzystywać w dobrych celach”.

Źródła:

  1. Channel News Asia – China to launch AI courses for primary, secondary school students
  2. South China Morning Post – China’s AI education push
  3. Reuters – China’s AI ambitions in education
  4. Tencent Research Institute – Report on AI talent gap in China
  5. Radio Zet

Leszek B. Ślazyk

e-mail: kontakt@chiny24.com

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału